poniedziałek, 17 lutego 2014

Miastenia i leczenie zębów

Nie przyjęto mnie do dentysty!! Odmówiono, nawet spojrzeć nie chciano!! Byłam w szoku, ponieważ do tej pory nie miałam problemów u stomatologa czy to z usuwaniem chorego zęba czy jego leczeniem .Wiedząc na co choruję, stosował inne niż ogólnie przyjęte znieczulenie miejscowe (zawsze,obojętnie u jakiego jestem lekarza, mówię, że choruję na miastenię, przedstawiam listę leków wskazanych i przeciwwskazanych oraz obecnie przyjmowanych). Stomatolog poprzednio uprzedził mnie, że jest to środek słabszy, łagodniej znieczulający i może boleć. Ja np. przy wyrywaniu zęba miałam podanych za jednym razem pięć znieczuleń tego typu (niestety nie znam nazwy podanego środka) i jeszcze czułam  ból (do kitu z takim znieczuleniem!). Tym razem, ten sam dentysta powiedział, że mnie nie przyjmie mimo, że mam tylko małą dziurkę w jedynce do zaplombowania. Na moje pytanie "dlaczego?",odpowiedział, że pacjentów z miastenią nie przyjmuje i tyle (staram się leczyć tylko na Fundusz). Powiedzieć,że byłam zaskoczona to za mało.Wkurzyłam się i powiedziałam , że złożę skargę do zwierzchnika na dyskryminację chorego i zabrałam kartę leczenia. Tak też zrobiłam - ale wiadomo, uspokoiłam tylko nerwy. Całe szczęście teraz dentystów nie brakuje - poszłam do drugiego. Oczywiście, przyjmie mnie ale nie poda mi znieczulenia(!) - tak usłyszałam od drugiego dentysty gdy powiedziałam o swojej chorobie i branej doustnej chemii. Zgodziłam się tylko dlatego , że wiedziałam iż jest to ząb martwy i nie będzie bolało(chciałam mieć to już za sobą, ta nieduża dziurka dokuczała mi już od dłuższego czasu). Sprawę załatwiono lecz jakie było moje zdziwienie gdy w domu spojrzałam w lustro na "zrobiony"ząb! Koszmar, wstyd buzię szerzej otworzyć, ząb większy od pozostałych, krzywy, jakiś niewyprofilowany. No teraz to mnie szlag trafił! Wróciłam się, powiedziałam co myślałam (trochę mi ulżyło), dentysta ząb poprawił, wyrównał .Lecz czy nie można tak było od razu? Czy tylko idąc prywatnie można mieć dobrze wyleczone zęby? Czy chorzy na miastenię mają jakieś ograniczenia w przyznawaniu lepszych środków znieczulających? Raz można ich przyjąć a za drugim razem już nie? Czyżby bano się jakiś powikłań? Nic nie rozumiem, dentysta nie udzielił sensownych informacji. Ale ja tak tego nie zostawię - dowiem się jakie znieczulenie stosuje się u chorego z miastenią, czy są podstawy do nie przyjęcia pacjenta (a gdyby diabelsko bolał mnie ząb? - To chyba tylko chirurgia szczękowa i znieczulenie ogólne, czy co?!)). Tym bardziej, że wracając już do domu zaszłam do trzeciego stomatologa, który był ogromnie zdziwiony taką sytuacją, uznał, że to wprost karygodne postępowanie, stwierdził, że u pacjentów z chemią też stosuje się znieczulenie i zasugerował , bym przyszła do niego jutro - obejrzy mój stan uzębienia, zapisze do swojej poradni. I to na Fundusz Zdrowia! Czyli jak się chce to można!
Zdaję sobie świetnie sprawę ( będąc już jakiś czas miastenikiem), że wszelkie infekcje-a na pewno jest nią chory, bolący ząb - mogą stanowić dla nas chorych problem. Lekarze w szpitalu czy w poradni neurologicznej ostrzegali też przed dentystą, mówili, że przy naszej chorobie, stosowanych lekach mogą byś niewielkie problemy ale aż do tej pory nie spotkałam się z nim i dlatego jestem taka zdziwiona. Przy najbliższej wizycie w poradni zasięgnę więcej informacji na ten temat.
Czy ktoś z Was miał podobnie przykre doświadczenia? Czy wiecie coś więcej na ten temat?

Rodzaje znieczuleń stosowanych w stomatologii:
1. Znieczulenie powierzchniowe
Najmniej inwazyjne znieczulenie występujące przeważnie pod postacią sprayu czy też żelu. Leki te działają na błony śluzowe jamy ustnej i stosowane są m.in. przy nacięciach ropnia podśluzówkowego, ekstrakcjach zębów mlecznych, a osoby szczególnie wrażliwe na ból mogą liczyć na tego typu znieczulenie przed wykonaniem znieczulenia przewodowego lub nasiękowego, które wymagają nakłucia.

2. Znieczulenie nasiękowe
Najprościej mówiąc znieczulenie nasiękowe polega na wstrzyknięciu środka znieczulającego do dziąsła w bezpośrednią okolicę zęba, na którym będzie wykonywany zabieg. Jest to doskonały sposób w przypadku leczenia i usuwania zębów górnych oraz dolnych siekaczy. Pozostałe dolne zęby trzonowe wymagają już zastosowania innego rodzaju znieczulenia, gdyż nasiękowe może okazać się nieskuteczne.

3. Znieczulenie śródwięzadłowe
Znieczulenie śródwięzadłowe stosuje się m.in. w ekstrakcji zębów mlecznych i stałych (nieobjętych stanem zapalnym), leczeniu endodontycznym, pedodoncji a także w protetyce. Sam przebieg wstrzyknięcia środka znieczulającego odbywa się przy pomocy strzykawek ciśnieniowych wprowadzając igłę do ozębnej (przy znieczulaniu zębów trzonowych wymagane są dwa precyzyjnie wykonane wstrzyknięcia pomiędzy ząb a kość wyrostka zębodołowego).

4. Znieczulenie przewodowe
Jest to jeden z rodzajów znieczuleń, którego celem jest wyłączenie bólu poprzez wstrzyknięcie leku i tym samym zneutralizowanie nerwu ulokowanego w jego miazdze. Wstrzyknięcie leku bardzo często odbywa się bezpośrednio w nerw zębodołowy i niestety uczucie to nie należy do przyjemnych. Znieczulenie przewodowe stosowane jest główne na zębach dolnych a po jego aplikacji pacjent nie odczuwa dotyku, ciepła, zimna a także czuje wyraźne zesztywnienie połowy twarzy (objawy te mogą utrzymywać się nawet do 14-16 godzin).

5.Sedacja (nowoczesna metoda znieczulenia coraz częściej stosowana )czyli podanie podtlenku azotu(gazu rozśmieszającego)jest niewskazane u pacjentów  z miastenią.

Do najczęściej stosowanych środków znieczulających w stomatologii należą:
• Lingokaina
• Nowokaina
• Lidokaina
• oraz połączenie ze sobą Lingokainy z Adrenaliną (Adrenalina niweluje występowanie krwawienia)

źródło:http://www.dentysta.eu/dla-studenta/309-znieczulenia-stosowane-w-stomatologii

10 komentarzy:

  1. mam podobny problem
    dentysta pyta mnie co ma mi podać
    a mam do leczenia zęby
    sterydy zrobiły swoje ;[
    stad moje zapytanie
    jakie znieczulenie dentysta może nam miastenikom zaaplikować?
    dowiedziałam się ze lidokainę
    lekarz pyta czy samą czy z dodatkami jak adrenalina i jeszcze coś tam ..nie pamiętam już...
    liczę na to, iż jako dociekliwa osoba już wiesz i podzielisz się ta wiedza
    pozdrawiam ']


    OdpowiedzUsuń
  2. A przy dużym strachu na jakie znieczulenie najlepiej się zdecydować ?

    OdpowiedzUsuń
  3. O tym jakie znieczulenie należy zastosować decyduje lekarz dentysta a nie pacjent.

    OdpowiedzUsuń
  4. Najlepszy dentysta? Polecam Centrum Stomatologii Dentech (www.centrum-stomatologii.pl). Świetni specjaliści.

    OdpowiedzUsuń
  5. Podzielam zdanie powyżej, jeżeli regularnie odwiedzamy dentystę, nawet w celu rutynowej kontroli to możemy uniknąć problemów. Najczęściej chodzę do wroclaw-dentysta.com.pl na ulicy Ofiar Oswiecimskich 15 we Wrocławiu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uważam, że bardzo ważny jest regularny przegląd zębów u dentysty. Ja staram się chodzić systematycznie do stomatologa, dzięki czemu wiem, że z moimi zębami jest wszystko w porządku. W centrum medycznym cmp mam możliwość skorzystania również z wielu innych usług - https://cmp.med.pl/zakres-uslug/oferta-dla-klienta-indywidualnego/, które świadczone są przez wykwalifikowanych lekarzy specjalistów. Na wizyty umawiam się przeważnie przez stronę internetową centrum, gdzie mogę bezpośrednio skontaktować się z danym specjalistą. Jest to dla mnie duże ułatwienie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Cenne informacje zostały zawarte w tym artykule. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajny artykuł. Mi właśnie udało się znaleźć klinikę dentystyczną do, której zapisałam synka. Na stronę http://nclinic.pl/ natrafiłam przypadkowo przez reklamę w sieci. Jesteśmy już po dwóch wizytach i młody jest tak zadowolony, że pyta kiedy znowu idziemy do dentysty :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam osoby, która lubiłaby wizyty u dentysty. Sposobem na uniknięcie traumy jest korzystanie z usług tylko sprawdzonych gabinetów.

    OdpowiedzUsuń
  10. Leczenie kanałowe w Gdańsku to zaawansowany i skuteczny zabieg, którego celem jest ocalenie uszkodzonego zęba. Doświadczony endodonta precyzyjnie usuwa zainfekowaną tkankę z kanałów korzenia. Procedura odbywa się w nowoczesnym gabinecie wyposażonym w najnowszy sprzęt stomatologiczny. Profesjonalna opieka pozwala pozbyć się bólu i zapobiec dalszym powikłaniom. Leczenie kanałowe w Gdańsku to skuteczna metoda przywracania zdrowia zębom.

    OdpowiedzUsuń

Trądzik posterydowy

        Budząc się rano czułam, że z moją twarzą jest coś nie tak. Jakby coś rozpierało ją od środka. Naciągnięta skóra, swędząca i piecząca...